W transporcie towarów korzysta się z takich elementów, które zapewnić mają maksymalne bezpieczeństwo. Jednym z kluczowych przedmiotów wykorzystywanych podczas zmiany lokalizacji towarów są zawiesia pasowe. Warto przybliżyć informacje o tych elementach, ponieważ są one wykorzystywane przez urządzenia lub nośne dźwigi. Występują w różnych specyfikacjach, które trzeba odróżniać, jeśli chce się z nich korzystać.
Zawiesia pasowe – podstawowe informacje
Zawiesia są elementami wykorzystywanymi podczas transportu i muszą zostać wyprodukowane zgodnie z obowiązującymi normami (PN-EN 1492-1), które dopuszczają je do użytku. Występują w różnych odmianach, które dostosowuje się do ładunku, które mają dźwigać.
Zawiesia mogą posiadać jedną warstwę lub kilka warstw. Wszystko zależy od ich wykorzystania. Najczęściej stosuje się jednowarstwowe oraz dwuwarstwowe wersje. Podczas udźwigu cięższych towarów często potrzebne są trzywarstwowe zawiesia. W skrajnych przypadkach wykorzystuje się również czterowarstwowe pasy. Wszystkie są od siebie rozróżnione, ponieważ cechuje je inny kolor.
Podział zawiesi pasowych
Dopuszczalne obciążenie robocze jest uwarunkowane danym kolorem, który widnieje na zawiesi pasowej. Najmocniejsze pasy są w stanie wytrzymać obciążenie nawet 20 ton. Każdy kolor również jest oznaczeniem pasa o innej szerokości.
Oznaczenia zawiesi rozpoczynają się od koloru fioletowego, który jest przeznaczony dla pasów najmniej wytrzymałych. To zwykle udźwig do 2 ton. Co, mniej więcej, kolejne dwutonowe obciążenia oznacza się pasy następującymi kolorami: zielony, żółty, szary, czerwony, brązowy, niebieski oraz pomarańczowy, który oznacza pasy przeznaczone do najcięższych ładunków nawet do 20-25 ton.
Ochrona zawiesi pasowych
Zawiesia pasowe są oferowane wraz z różnego rodzaju zabezpieczeniami. Często wykorzystuje się je do dźwigania ładunków posiadających ostre krawędzie. Aby nie uszkodzić pasów są one obłożone specjalnymi taśmami odpornymi właśnie na ostre krawędzie.
Zawiesia tego rodzaju są także obszyte na końcach specjalnymi materiałami, które zabezpieczają je przed uszkodzeniem włókien pasów. Dzięki temu można cieszyć się z długiej eksploatacji tych elementów używanych często przez firmy transportowe.
Artykuł powstał we współpracy ze specjalistami z firmy Cecho.