Nowe akumulatory

Posted on

Przeciętny mieszkaniec naszej planety nie zdaje sobie sprawy jak bardzo występujące naturalnie metale przyczyniają się do rozwoju światowych gospodarek i postępu technologicznego. Bez nich nie działałoby wiele mechanizmów i urządzeń, a rozwój samochodów elektrycznych stałby pod dużym znakiem zapytania.

Budowa akumulatorów nimh

Jednym z przykładów doskonale obrazujących tę zależność jest akumulator niklowo-metalowo-wodorkowy, w skrócie nimh. Mechanizm jego działania jest niemal identyczny jak jego starszy odpowiednik – akumulator NiCd, ale zastosowane do jego produkcji elementy znacząco go odróżniają od reszty akumulatorów.

Elektrodę dodatnią w akumulatorach nimh czyli katodę stanowi płytka niklowa. Nikiel należy do grupy metali przejściowych i charakteryzuje się przede wszystkim typową dla tej grupy metali twardością i ciągliwością. Elektrodę ujemną zaś (czyli anodę) stanowią stopy metali egzotycznych: manganu, chromu, tytanu, żelaza czy kobaltu. I właśnie ten układ i spiek metali rzadkich sprawiają, że akumulatory nimh działają duże efektywniej i skuteczniej. Ciekawostką jest fakt, że przyczyna lepszej efektywności powyższych stopów metali (czyli możliwości wiązania i uwalniania wodoru) nie jest do końca jasna – ich składy ustalane są każdorazowo eksperymentalnie.

Cechy akumulatorów nimh

Akumulatory nimh wyróżniają się nawet o 30% większą pojemnością, szybszym czasem rozładowywania oraz zdecydowanie krótszą żywotnością. Wymagają wciąż procesu formatowania. Ponadto mają większą gęstość energii. Dzięki temu na rynku zaczyna się pojawiać coraz więcej nowinek. Nowością wśród akumulatorów są produkty łączące w sobie zalety akumulatorów NiMH i baterii.

Gdzie używa się akumulatorów nimh

Każdy fan ekologii i samochodów elektrycznych wie pewnie, że jednym z elementów budowy silnika hybrydowego jest właśnie akumulator niklowo-metalowo-wodorkowy. Samochodów elektrycznych z roku na rok przybywa i świadczy to o skuteczności i wysokiej efektywności akumulatorów nimh.Warto również dodać, że w klasycznych silnikach szczotkowych ten typ zasilania jest wciąż z powodzeniem stosowany.